Home > Sectornieuws > Yvette Jonckers: Wanneer het totaalplaatje klopt - afscheid, groei én nieuw leven
Yvette Jonckers: Wanneer het totaalplaatje klopt - afscheid, groei én nieuw leven

Yvette Jonckers is een naam die velen onder jullie zullen kennen. Al een 25-tal jaar helpt zij het Duitse merk Dacapo groeien en al 10 jaar runt ze de succesvolle zaak OhSiBo in Hasselt, waar ze binnenkort afscheid van neemt. Bij Aphrodite maken we graag nog even gebruik van haar kennis en ervaringen om jullie te inspireren. Wat was haar geheim om 10 jaar geleden, op 55-jarige leeftijd, een carrière-uitbreiding te doen en dit, licht uitgedrukt, te doen slagen? Welke tips heeft ze voor onze lezers? En hoe gaat het nu verder met OhSiBo en Dacapo? Wij brachten Yvette een bezoekje en spraken over haar carrière, toen en nu.


Yvette Jonckers
Yvette Jonckers: Wanneer het totaalplaatje klopt - afscheid, groei én nieuw leven

Yvette Jonckers is een naam die velen onder jullie zullen kennen. Al een 25-tal jaar helpt zij het Duitse merk Dacapo groeien en al 10 jaar runt ze de succesvolle zaak OhSiBo in Hasselt, waar ze binnenkort afscheid van neemt. Bij Aphrodite maken we graag nog even gebruik van haar kennis en ervaringen om jullie te inspireren. Wat was haar geheim om 10 jaar geleden, op 55-jarige leeftijd, een carrière-uitbreiding te doen en dit, licht uitgedrukt, te doen slagen? Welke tips heeft ze voor onze lezers? En hoe gaat het nu verder met OhSiBo en Dacapo? Wij brachten Yvette een bezoekje en spraken over haar carrière, toen en nu.


Wat is je mooiste herinnering in de winkel OhSiBo?

“Terugdenken aan OhSiBo is terugdenken aan een verzameling van mooie momenten waarop ik mensen heb kunnen helpen, waarop ik zag dat mensen er goed uitzagen met hun juiste lingerie, waarop ik hoorde dat men mij zei dat ze gelukkig waren, dat ze zich beter voelden, enzovoort… Uiteraard ook de momenten waarop er hartverwarmend veel volk in mijn winkel stond.

Anderzijds is het voor mij heel bijzonder om vast te stellen dat ik in 10 jaar aan een klantenbestand van ongeveer 15 000 klanten zit en dat mijn concept, gestart op mijn 55ste, werkt! In die tijd heb ik meerdere starters van lingeriewinkels kunnen opleiden in mijn winkel (zoals O’sesoir in Heusden, Naturelle in Landen, Infinity in Oudenburg, Intimo in Mol, Brabar in Lovendegem en Ultime in Sint-Kruis-Brugge). Deze zijn stuk voor stuk uitgegroeid tot stevige, goed draaiende zaken.”

Wat was het moeilijkste moment in je winkel?

“Het moeilijkste moment vond ik toen er bij de opstart (in 2011) leveranciers, kennissen, enz. niet geloofden in mijn concept, of in mij. Zo waren er leveranciers die niet wilden leveren omdat ze me op dat moment te oud vonden.”

Je spreekt over jouw concept, kan je daarover iets meer vertellen?

“Mijn winkel is inderdaad op een concept gebaseerd, dat uit meerdere puntjes bestaat. Allereerst het anders zijn dan anderen en niet alleen die merken verkopen die iedereen kent. Daarnaast hingen er in mijn winkel ook minder gekende namen (op dat moment). Ondertussen is Dacapo uitgegroeid tot een gekend lingeriemerk in België.

Ik koos ook bewust voor niet te veel merken, maar wilde vooral in de diepte werken met een merk en niet een beetje van alles aanbieden. Ook het feit dat ik een winkel heb die buiten de stad ligt, klonk in het begin misschien riskant, maar bleek het uiteindelijk niet te zijn. Op de grote parking kunnen veel klanten gemakkelijk parkeren. Wat minstens zo belangrijk is, is je vak kennen: weten waarover je het hebt en dat ook zo laten overkomen bij de klanten. Tegelijkertijd is een héél belangrijk onderdeel van het concept dat ik kon inspelen op de behoeftes van de klant. Ik vind het belangrijk steeds de vraag voor ogen te houden : ‘waarmee is de klant het best gediend?’ en niet ‘wat wil ik graag verkopen?’, of ‘wat wil ik graag voor mijn leverancier verkopen?’.

Alleen op die manier kan je de klant aan jou of aan jouw winkel binden en is hij ook blij dat hij steeds kan terugkeren. Alle punten van dit concept zijn verbonden aan elkaar en moeten tegelijkertijd vervuld zijn. Van ’s morgens tot ’s avonds, dag in, dag uit. Het werk is nooit af….. Wanneer er een puzzelstukje hieruit ontbreekt, valt de puzzel uit elkaar.”

Waarvoor ben je het meest dankbaar uit de 10 jaar in je winkel?

“Dat ik (op zakelijk vlak) een ongelooflijk koppig iemand ben die, eenmaal van iets overtuigd, erin gelooft en ervoor gaat. Dankbaar dat ik de kracht gekregen heb om door te zetten. Dankbaar dat mijn concept geslaagd is. Dankbaar dat ik, ook mede door OhSiBo, vele andere winkeliers heb kunnen overtuigen van de belangrijkheid van Dacapo en dat daardoor Dacapo enorm gegroeid is in België. Het mooie is dat we daardoor op verschillende vlakken een continue groei zien: bij onszelf, bij Dacapo en bij andere winkeliers.”

Welke ervaring heeft je het meeste bijgebracht van je periode met OhSiBo?

“Dat hetgeen ik in mijn hoofd had, mijn concept, werkt. Dat je je niet zo snel van de wijs mag laten brengen als je iets goed doordacht hebt. Vasthouden aan iets waarin je gelooft.
Dat is mijn les, maar ook mijn ervaring.”

Wat gaat er nu met de winkel gebeuren?

“Misschien komt er een overname, dit heb ik kenbaar gemaakt. Ik geef de winkel echter niet zomaar uit handen, ik moet er een goed gevoel bij hebben. Het gaat om een super goeddraaiende, winstgevende zaak, maar je moet natuurlijk iemand vinden die er ook wil voor gaan. De winkel en het concept zijn zeer doordacht, maar daardoor ook net eenvoudig. We hebben bijvoorbeeld enorm handige modulaire systemen die we kunnen indelen naargelang de behoefte van dat moment. Ook mijn topmedewerkster Jenny zou graag nog een aantal jaren willen blijven. Zij kent de zaak en de klanten door en door en zou ook voor een eventuele overnemer van grote meerwaarde zijn.

Ik wil de winkel dus enkel overlaten aan iemand die deelt in de waarde die de winkel vertegenwoordigt. De winkel hoéft ook niet per se overgenomen te worden. Als ik het niet kan overdragen aan een geschikt iemand, sluit ik het hoofdstuk gewoon af op een mooi moment. Hoe dan ook, ik wil stoppen met een goed gevoel.”

Welke plannen heb je nog voor de toekomst?

“Ik heb geen concrete nieuwe plannen. Ikzelf ga nog door als agente voor Dacapo en, wie weet, neemt mijn zoon het over een paar jaar over... En ik word binnenkort ook omie! Al zal ik met nog veel meer dingen bezig blijven (lacht, n.v.d.r.).”

Kan je iets vertellen over de wintercollectie van Dacapo voor HW22?

“Met Dacapo blijven we in dezelfde lijn verdergaan en bouwen we verder qua aanbod. Alles wordt bovendien in Europa geproduceerd. De highlights zijn de vele - gekende - gladde cups, de leuke prints en kanten details.

De sterke troeven van het merk zijn absoluut de onberispelijke pasvorm van de voorgevormde beha die de borst op een natuurlijke manier lift. Ook is Dacapo gekend voor het brede matenbereik, en dan vooral de brede omtrek met kleine cups in de voorgevormde beha’s. Dit is iets dat steeds vaker gevraagd wordt door de consument van vandaag: Een Europese 95 of 100A- of B-cup (zie ons dossier in Aphrodite #43 van HW2021, p.26-28, n.v.d.r.). Er is bijna geen enkel merk dat dat aanbiedt, maar Dacapo wel.
Uiteraard verkopen we bij Dacapo ook meer de doorsnee maten zoals 75, 80 of 85 C-D-E-F-, maar omdat we ook die andere ‘randmaten’ aanbieden, zoals ik net zei, heeft Dacapo voor heel wat klanten de juiste maat.

Soms krijg ik de vraag: ‘Maar iemand met zo’n grote omtrek, moet die dan wel een voorgevormde beha dragen?’ En dan leg ik uit dat zij net wél een voorgevormde beha dragen, volgens het concept van Dacapo. Dit omdat iemand met een brede omtrek en een kleine cup een volledig ander figuur krijgt met een voorgevormde beha. De dame krijgt een iets vollere borst maar de borst gaat echter smaller tonen, waardoor haar totaalfiguur er beter gaat uitzien. Mooiere verhoudingen, een beter profiel. Het is erg belangrijk om dit te weten als verkoper van Dacapo en om je klant dit zelf te laten ervaren. Enkel zo krijg je ze mee op je boot en keren ze steeds terug.”

Heb je Dacapo doorheen de jaren zien groeien of veranderen?

“Ik heb het merk zeker zien veranderen en dat komt deels doordat ze heel goed luisteren naar wat je te vertellen hebt. Ik kon hen input van verschillende winkeliers doorgeven, doordat ik zelf in de winkel heel veel zie en oppik. Daar heeft het merk ook baat bij gehad en het hielp hen om progressie te maken. Er is nu een jonge ploeg aan het stuur en die mensen staan voor alles open en doen hun ogen en oren open. Een aangename wisselwerking dus.”
Zijn er nog belangrijke levenslessen die je aan onze lezers wil meegeven?

“Wanneer ik terugblik op mijn carrière zijn er twee dingen die ik belangrijk vind om te delen. Allereerst ben ik 100% tevreden dat ik voor OhSiBo ben gegaan. Dit was een topbeslissing!
Hier zou ik dus willen zeggen: denk na en ga dan voor datgene waarin je gelooft….

Wat mijn agentuur betreft, ben ik al agente geweest voor een aantal merken. Naast Dacapo heb ik ook ooit nog andere merken verdeeld zoals Egatex en Senoretta (die heb ik na de opstart van OhSiBo overgedragen aan Dominique van CDMC, een topcollega!). Toch zijn er ook negatieve ervaringen geweest, of laat me stellen, pijnlijke ervaringen. Wie mij kent weet dat ik in de eerste plaats werk als ‘mens’ en niet als ‘geldmachine’. Ook in mijn relaties met leveranciers heb ik me steeds zo opgesteld en dat heb ik in bepaalde gevallen moeten bekopen. Hier zou ik dus willen meegeven: handel als mens. Uiteindelijk is het dát gevoel waarmee je zelf dagelijks moet omgaan…

Daarnaast wil ik als advies ook meegeven dat het als winkelier belangrijk is om je klanten een reden te geven om bij jou terug te komen. Waarom wil de klant wat ze wil? Geef haar het item waarnaar ze vraagt, maar leg vervolgens ook uit dat een ander item misschien beter past bij wat ze zoekt, ook als dat betekent dat ze uiteindelijk toch nog haar aankopen zal wijzigen. De klant zal zich betrokken en gehoord voelen. Je moet kunnen staven waarom je dingen zegt en een totaalplaatje uitstralen. De combinatie van kennis, klantvriendelijkheid en menselijkheid, naast verschillende andere elementen, is in elke situatie nodig. Haal je er ééntje uit, dan valt alles uit elkaar. En dát merken klanten ook.”

Yvette, we wensen je een welverdiend (gedeeltelijk) pensioen en een gezonde geboorte van je kleinkind toe!

Lees dit interview en meer in onze Aphrodite PRO.

 
rss feed